Google beskyldes for grådighed, men forærer også gode ting væk

Google kæmper ikke nok mod kliksvindel, har det gennem flere år heddet når annoncørerne betaler for et vidst antal klik, hvor det viser sig at klikkene kommer fra totalt inferiøre aktører i tredje verdenslande som ingenting med annoncørernes forretningsmæssige grundlag at gøre.

Version2.dk kom forleden med et eksempel på en dansk virksomhed, der i løbet af et døgn fik malket 14.000 kroner fra firmaets reklamebudget. Godt nok fik virksomheden 4.000 besøgende på deres hjemmeside til en pris af mellem 1,50 og 19 kroner. Desværre for virksomheden havnede deres bannerreklamer på Holaquiz.com, der er en totalt oppustet, kunstigt højtrangerende site – der rangerer på en global 21.000 plads (hvilket er forholdsvis højt) – ved hjælp fra obskure russiske og østeuropæiske IP-adresser.

Det er den kunstigt opskruede algoritme som får Google til at putte bannerreklamer i et hul-i-jorden som Holaquiz.com. Problemet med Google er naturligvis, at de med deres AdWords og bannerreklamer har næsten et monopol på området. Vi er simpelthen nødt til at bruge Google, hvis vi vil noget med bannerreklamer som går ud over Facebooks i øvrigt særdeles omfattende univers.

Google tjener på kliksvindel

Hvor Version2.dk for dage siden klagede over, at de ikke fik svar fra Google, hvordan pokker et fænomen som Holaquiz.com kan lade sig gøre, kan man i mellemtiden konstatere, at Googles bannerreklamer er væk fra samme site. Vidst holder Google justits, hvilket de gør klogt i, for de har tidligere retligt tabt beløb i størrelsesordenen 600 millioner kroner for ikke at gøre nok for at dæmme op for kliksvindel.  Kritikerne har naturligvis en pointe i, at Google tjener på det hele. I eksemplet med Holaquiz et sted mellem 4.200 og 7.000 kroner.

Ifølge Google selv har man alene i 2016 fjernet 100.000 udgivere fra Googles annoncenetværk. Ja, simpelthen fordi de overtrådte Internetgigantens egne retningslinjer.

Når Google påkalder sig opmærksomhed, er det ikke blot fordi de er så store og allestedsnærværende, men også fordi de er så hemmelighedsfulde og tilknappede. Google har en kæmpefordel i, at folk ikke straks søger konkurrenterne, når der opstår tvivl om produktets værdi. Der er kun et produkt. Et produkt, Google i høj grad arbejder på at udbygge. F.eks. gennem den fine undervisning du kan få på Succes Online.

Fra transparens til hemmelig verdensdominans

Det skal lige siges, at til det hemmelighedsfulde hører også Googles gigantiske datacentre. Da det hele startede omkring 1997 fulgte en meget specificeret inventarliste med bl.a. Sun Microsystems Ultra II, Intel-servere med Pentium II, IBM RS/6000 Det hele stod på Stanford-universitetet, og når vi kender inventarlisten, skyldes det, at en del udstyr var doneret af de respektive producenter.

I dag nøjes Google med at opgive, hvor deres megadatacentre er beliggende, hvor meget de fylder i areal og hvor mange ansatte de typisk har. Analysefirmaet Gartner vurderede i 2016, at Google råder over 2,5 million servere verden over! Man ved at Googles datacenter i Hamina i Finland har kostet 410 millioner Euro eller godt 3 milliarder kroner. I Danmark står kæmpen parat med to mægtige landområder ved Fredericia og Aabenraa på sammenlagt 214 hektarer.

Suveræn undervisning gennem Google

Skal man undgå at ens uundgåelige Google-annonceringer bliver en investering i kliksvindlere fra Udkantseuropa, så kan man også ty til Googles egne værktøjer, navnlig Google Analytics, hvor man bl.a. kan splitte kampagner op, så man ikke samtidig annoncerer på søgenetværket og displaynetværket.

Google yder faktisk rigtig glimrende undervisning i form af Succes Online E-learning, hvor du successivt gennemgår rækker af videoer omkring emner som ”Få succes med Analytics”, ”Bliv opdaget via søgning” of ”Annoncer på andre hjemmesider”.

I videoerne bliver du undervist af unge friske vidende mennesker. Man bliver herefter præsenteret for spørgsmål, hvor man nok kan slippe godt fra at svare forkert – så venter der dig bare en ommer – men den samlede effekt er faktisk, at der er progression i læringen, at man ved vejs ende – regn med et timeantal svarende til tre arbejdsdag – faktisk er en del klogere og nu indehaver af et Google-certifikat i Digital Markedsføring. Selv om dette certificat kan erhverves gennem E-learning, kan man forstærke indsatsen ved at deltage i de foredrag og workshops med titler som ”Email Marketing”, ”Google Ads” og ”Content marketing på Københavns Universitet” som løbende finder sted landet over.

Tilføj en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

En del af

BFIH Logo

Partners

Authorized-partner-Heimdal

Kreditvurdering

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

IT-Hotellet ApS © 2018. All rights reserved.