Tør du fjernlagre dine værdifulde data i Indien?

Det store nedbrud Store Bededag, hvor 82.000 kommunale mails gik tabt, stemmer til eftertanke: tør man fjernlagre borgernes data i Asien?

Store Bededag ramte et servernedbrud sundhedssystemet KMD Care, der af Roskilde Kommune bruges til at administrere borgere, der får hjemmepleje eller genoptræning. Mere præcist mangler Roskilde nu backup på 82.532 vedhæftede filer til borgernes journaler fra 2012 til i dag.

Episoden har været så pinlig, at direktør Christian Harsløf i en kommunal pressemeddelelse har udtrykt: ”Vi er rystede og står helt uforstående overfor, hvordan det kan ske.” Samtidig som Harsløf har forklaret, at manglerne kan afhjælpes ved at borgerne genindsender oplysninger, er jagten på de skyldige gået ind.

KMD administrerer enorme beløb for danskerne

Godt nok har KMD – der tidligere hed Kommunedata, og administrerer danskernes folkepensioner, kontanthjælp, dagpenge og børnepenge – påtaget sig det overordnede ansvar. Det betyder dog ikke, at man ikke søger at placere et ansvar mere lokalt. Rent teknisk har filerne ikke kunnet genskabes, da de ifølge Version2 har fulgt et særligt backup-setup, som KMD nok har gået og testet. Men uden at efterprøve, om det virkelig virkede. KMD driver nemlig ikke de pågældende servere. Siden 2015 har KMDs datainfrastruktur været outsourcet til indiske Tech Mahindra og ifølge Version2 28.5.2017 har Tech Mahindra igen outsourcet denne til endnu en underleverandør. Denne slutplacering af brave Roskildeborgeres mest intime data er så angiveligt blevet misrøgtet ved at Tech Mahindra ikke har fulgt op og serviceret den tjeneste, der så er kommet tilbage til dem som en boomerang. Tech Mahindra har kort og godt forsømt den overvågnings- og vedligeholdelsesopgave, der før lå hos storage-leverandøren.

Officielt er det ikke outsourcing

Nu er det jo ikke fordi Indien ikke kan lave IT, og Tech Mahindra, der med 105.000 ansatte verden over er en slags pendant til Larsen & Toubro, ser det ifølge Computerworld 12.5.2016 heller ikke som outsourcing, at de 2016 har overtaget 60 arbejdspladser fra KMD, når de så samtidig har oprettet et dansk hovedkvarter i Ballerup. Men hvorfor så igen outsource til en ikke nærmere navngivet underleverandør?

Tilbage i 2015 udtrykte KMDs pressechef Christoffer Hellmann til Computerworld, at KMD havde valgt at inddrage inderne med henblik på at opgradere en etableret infrastrukturplatform til et stort cloud-setup. Hvilket er et stort projekt, og et projekt som nu på enkelte områder – som Roskildes borgere nu kommer til at mærke – har fejlet.

Foretræk den atomsikre løsning!

I fejlretningen tager Roskilde Kommune det som udgangspunkt, at borgerne ved en genfremsendelse af informationer ikke kræver ekspeditionsgebyrer – det kunne f.eks. være kr. 50 pr. genfremsendelse – men kan Kommunen egentlig gardere sig mod det?

Det korte og det lange er, at Roskilde Kommune er kommet så langt ud i verden med en back-up-løsning, at den ikke fungerer. IT-hotellet kan henvise til vore atomsikrede servere her i Danmark. Der er ingen grund til at gøre tingene komplicerede, når de kan gøres direkte. Keep it simple!

Tilføj en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

En del af

BFIH Logo

Partners

Authorized-partner-Heimdal

Kreditvurdering

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

IT-Hotellet ApS © 2018. All rights reserved.